سلامت سلامت .

سلامت

كالري شمار جو


خواص كالري شمار جو بسيار است . كالري شمار جو يكي از دانه هاي بسيار مفيد با فيبر بالا و داراي كلسيم قابل توجهي است. كالري شمار جو يكي از اولين دانه هاي كشت شده در تاريخ است كه در نان بعضي غذاها، نوشابه ها و ديگر مواد وجود دارد كالري شمار جو همچنين يكي از دانه هاي پر مصرف در جهان است. كالري شمار جو گياهي است يك ساله كه ارتفاع ساقه استوانه اي آن بسته به ارقام مختلفه از 100 ـ 40 سانتي متر فرق مي كند. كالري شمار جو به طور كلي در طب سنتي به سه صورت مختلف استعمال مي شود :1) جوي كامل كه دانه با سبوس روي آن باشد و فقط دنباله آن را كنده باشند.2) كالري شمار جوي مقشر يا پوست گرفته كه عملاً قسمتي از پوست آن گرفته شده است.3) جوي سفيد كرده كه تمام پوست و سبوس آن را گرفته و به صورت جوي سفيد درآمده باشد كه در اصطلاح به آن كالري شمار جوي مرواريدي مي گويند. كالري شمار جوي كامل معمولاً براي تهيه غرغره ها به كار مي رودو در ساير موارد از كالري شمار جوي مقشر يا كالري شمار جوي كاملاً سفيد استفاده مي شود.غلات، منابع مهم فيبر در رژيم غذايي، ويتامين ها و مواد معدني هستند كه در دانه هاي تصفيه شده و يا تصفيه نشده يافت مي شود. در اين بخش به بررسي خواص كالري شمار جو  خواص آرد كالري شمار جو و خواص نان كالري شمار جو خواهيم پرداخت.خوردن دانه كالري شمار جو تشنگي را فرو مي نشاند. تب را برطرف مي كند و به عنوان مقوي و تونيك عمل مي كند. و مالت در هضم غذاهاي نشاسته اي خيلي كمك مي كند و براي كاهش ترشح شير كاربرد دارد. 


كالري شمار جو از نظر طبيعت طبق نظر حكماي سنتي سرد و خشك است و مواد مغذي آن از گندم كمتر است، ولي قابض و خشك كننده است.غليان صفرا و خون را تسكين مي دهد و تب هاي گرم و تب هاي سل را تقليل مي دهد. مضر مثانه است، از اين نظر بايد با روغن و انسيون خورده شود. كالري شمار جو زود هضم مي شود ، مولد خون صالح است و به اصطلاح خونساز است ولي معده را سست مي كند.طبق گزارش مركز دانش MNT كه انعكاس بخشي از مقالات فوايد غذاها را در بر مي گيرد، خوردن نصف فنجان كالري شمار جو 326 كالري، 11.5 گرم پروتئين، 2 گرم چربي، صفر گرم كلسترول، 68 گرم كربوهيدارت و 16 گرم فيبر در رژيم غذايي روزانه را تامين مي كند.آمار جالب اين است كه مصرف نصف فنجان كالري شمار جو، 3 درصد از نيازهاي كلسيم روزانه، 18درصد از آهن، 40 درصد تيامين، 25 درصد ريبو فلاوين، 21 درصد نياسين، 15 درصد ويتامين B6 از فولات، 30درصد منيزيم، 25 درصد فسفر، 12 درصد پتاسيم، 17 درصد روي، 23 درصد مس، 50 درصد از سلنيوم و 90 درصد از نيازهاي منگنز بدن را بر آورده مي كند و همچنين بتا گلوكان كه يك نوع فيبر است در كالري شمار جو يافت مي شود. كالري شمار جو ، به نظر مي رسد كه از چند طريق در كاهش كلسترول مؤثر است. يكي اين است كه شبيه داروهاي شيميايي ضد كلسترول بازار، در مكانيسم ساخت كلسترول در كبد دخالت كرده و كلسترول را كاهش مي دهد. محققان وزارت كشاورزي آمريكا در مركز تحقيقات ماديسن سه تركيب جداگانه در كالري شمار جو كشف كرده اند كه قابليت كبد در ساختن كلسترول نوع LDL را مهار مي كند.


بسياري از مطالعات نشان داده اند كه مصرف روز افزون غذاهاي گياهي مثل كالري شمار  جو خطر ابتلا به چاقي، ديابت، بيماريهاي قلبي و مرگ و مير را كاهش مي دهد و وزن را كاهش و موها را سالم و انرژي را افزايش مي دهد. كالري شمار جو براي سرد مزاجان مضر است از اين نظر بايد با شكر خورده شود.مواد شيميايي معروف به مهار كننده هاي پروتئاز كه در دانه هاي گياهي از جمله در كالري شمار جو وجود دارند، عوامل موجب سرطان را در بستر روده ها سركوب مي كنند و به اين دليل كالري شمار جو در رديف مواد ضد سزطان قرار دارد.مالت كالري شمار جو كمك به هضم غذا مي كندو مغذي است و سينه را نرم مي كند ، براي معالجه سوء هاضمه تجويز شده است.ماءالشعير سرد و تر است. مسكن حدت خون ، صفرا ، اخلاط سوخته و تب ها و امراض گرم است. حرارت باطني را تسكين مي دهد و حرارت كند و عطش مفرط را فرو مي نشاند و براي سل، زخم هاي ريه، ذات الجنب، سردرد گرم و امثال اينها نافع است. اگر ماءالشعير با نصف وزن كالري شمار جو آن ، خشخاش كوبيده مخلوط و مانند حريره شود، براي سردرد گرم مفيد است و با عناب ، سپستان ، انجير و پرسياوشان براي درد سينه و سرفه مجرب است.شيره كالري شمار جو كه آن را كشك الشعير گويند سرد مايل به خشك است و غليظ تر از ماءالشعير است و براي اسهال صفراوي و مزاج هاي گرم مفيد است و غرغره با آن براي ورم گلو و درد گلو نافع است.سبوس مهم ترين راه درمان طبيعي يبوست به شمار مي رود. 


كالري شمار جو جلوگيري از يبوست نيز از بروز بواسير ، التهاب ديورتيكول (كيسه اي مدوربه اشكال و اندازه هاي مختلف است كه در جدار داخلي روده ايجاد مي شود)، سرطان كولون، شقاق، فيستول، شكاف بافت معده و عفونت هاي دستگاه گوارش (كه غالباً در ميان افراد مسن مشاهده مي گردد) پيشگيري مي كند.بر اساس پژوهش هاي مختلف ، سبوس غني ترين منبع غذايي فيبر و الياف گياهي محسوب مي شود. اين فيبر و الياف را كه بيشتر مواد سلولزي و همي سلولزي مي باشد و مصرف آن موجب افزايش حجم مدفوع مي گردد. افزايش حجم مدفوع عامل اساسي مبارزه با يبوست و بيماري كولون و پيدايش سرطان كولون مي باشد.ضماد و آرد كالري شمار جو رادع است، ورم هاي سخت را تحليل مي برد، دمل هاي گرم را سر باز مي كند و به تنهايي و يا مخلوط با هم وزن آرد كالري شمار جو و تخم پنيرك، براي سل ، ذات الجنب ، ورم هاي زير بغل ، سينه ، پستان ، پشت گوش و ساير اعضا مفيد است و ضماد آن با ريوند چيني براي ورم هايي كه حرارت آنها در كمال حدت نباشد ، بسيار نافع است و با سركه براي ورم هاي صفراوي و مخملك مفيد است. اگر آرد كالري شمار جو نباشد ، كالري شمار جو مقشر را با آب و يا عصاره برگ هاي مناسب ساييده و استفاده كنيد.



برچسب: كالري شمار،
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۳۰:۴۰ توسط:saeed.bp موضوع:

:: مطالب مشابه
كالري شمار خرما كالري شمار خرما
كالري شمار خردل كالري شمار خردل
كالري شمار خربزه كالري شمار خربزه
كالري شمار خاويار كالري شمار خاويار
كالري شمار خامه كالري شمار خامه
ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده